Wyniki badania
Wyniki prac Komisji zostały podsumowane w następujących dokumentach:
1. Raport końcowy wraz z załącznikami:
- Załącznik nr 1 – Profil podejścia do lądowania;
- Załącznik nr 2 – Opis i analiza systemów pokładowych samolotu Tu-154M nr 101;
- Załącznik nr 3 – Konfiguracja samolotu w chwili wypadku;
- Załącznik nr 4 – Geometria zderzenia samolotu;
- Załącznik nr 5 – Opis uszkodzeń samolotu,
oraz
2. Protokół z badania zdarzenia lotniczego nr 192/2010/11 – wypadku ciężkiego (katastrofy) samolotu Tu-154M numer 101 wraz z 8 załącznikami:
- Załącznik nr 1 – Wyszkolenie załogi i przebieg zdarzenia lotniczego;
- Załącznik nr 2 – Organizacja lotów i szkolenia lotniczego;
- Załącznik nr 3 – Kierowanie lotami;
- Załącznik nr 4 – Technika lotnicza (obejmuje podzałączniki);
» zał. 4 - Technika lotnicza i jej eksploatacja (częśc główna) (398 KB)
» zał. 4.1 - Przebieg eksploatacji samolotu Tu-154M nr 90A837 nr boczny 101 (384 KB)
» zał. 4.2 - Wyszkolenie personelu technicznego (635 KB)
» zał. 4.3 - Przygotowanie samolotu do lotu w dniu 10.04.2010 (502 KB)
» zał. 4.4 - Nieprawidłowości w funkcjonowaniu samolotu od remontu do dnia poprzedzającego katastrofę (301 KB)
» zał. 4.5 - Opis uszkodzeń samolotu (1,6 MB)
» zał. 4.6 - Konfiguracja samolotu w chwili zaistnienia katastrofy (4,08 MB)
» zał. 4.7 - Geometria zderzenia samolotu (537 KB)
» zał. 4.8 - Schemat miejsca katastrofy (109 KB)
» zał. 4.9 - Ekspertyzy techniczne - spis treści (63,5 KB)
» zał. 4.9.1 - Sprawozdanie z badań Wojskowego Instytutu Chemii i Radiometrii (800 KB)
» zał. 4.9.2 - Raport Nr WK-2913-55-143-10 z badań laboratoryjnych MPS (515 KB)
» zał. 4.9.3 - Sprawozdanie z badania stanu technicznego samolotu Tu-154M nr 101 (14,6 MB)
» zał. 4.9.4 - Raport z odzyskania danych TAWS (wersja angielska) (960 KB)
» zał. 4.9.5 - Raport z odzyskania danych FMS (wersja angielska) (960 KB)
» zał. 4.9.6 - Porównanie i deszyfracja kopii zapisów pokładowych rejestratorów parametrów samolotu (655 KB)
» zał. 4.9.7 - Podsumowanie nr 55-2010CS GSM-AP (1,34 MB)
» zał. 4.10 - Analizy - spis treści (54,1 KB)
» zał. 4.10.1 - Analiza działania załogi i instalacji samolotu na podstawie zapisów rejestratorów (7,32 MB)
» zał. 4.10.2 - Analiza pracy zespołu napędowego (1,74 MB)
» zał. 4.10.3 - Analiza pracy instalacji paliwowej (119 KB)
» zał. 4.10.4 - Analiza naprawy uszkodzonej osłony radaru samolotu Tu-154M nr 101 (1,39 MB)
» zał. 4.10.5 - Profil podejścia do lądowania (7,7 MB) - Załącznik nr 5 – Zabezpieczenie wysokościowo-ratownicze i ratownictwo lotnicze;
- Załącznik nr 6 – Zabezpieczenie meteorologiczne;
- Załącznik nr 7 – Ekspertyza lotniczo-lekarska (zawierający informacje o obrażeniach ofiar katastrofy - nie został opublikowany);
- Załącznik nr 8 – Odpis korespondencji pokładowej.
» zał. 8 - Odpis korespondencji pokładowej Tu-154M PLF 101 (1,08 MB)
» zał. 8.1 - Odpis korespondencji z wieży lotniska Smoleńsk (659 KB)
Raport końcowy, stanowiący podsumowanie zgromadzonej wiedzy i opartych na jej analizie ustaleń, został opublikowany 29 lipca 2011.
W Raporcie sformułowano ustalone przez Komisję przyczyny wypadku i okoliczności sprzyjające jego zaistnieniu, a także zalecenia profilaktyczne, mające na celu uniknięcie zaistnienia podobnego zdarzenia w przyszłości.
Należy podkreślić, że dokumenty powyższe co do zasady nie zawierają materiałów źródłowych zebranych przez Komisję, a jedynie przywołane są te najbardziej istotne z punktu widzenia wyjaśnienia wypadku. Ilość informacji zebranych w aktach wielokrotnie przekracza objętość opublikowanych dokumentów.
Oprócz badania prowadzonego przez Komisję Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego, badanie przyczyn wypadku lotniczego na potrzeby strony rosyjskiej, zakończone powstaniem raportu końcowego, przeprowadziła rosyjska komisja Międzypaństwowego Komitetu Lotniczego (MAK – Межгосударственный Aвиационный Kомитет).
Badanie wypadku nie obejmowało zakresu wskazania winnych czy odpowiedzialnych za jego zaistnienie i przebieg.
Do pobrania
Raport końcowy z badania wypadku wraz z załącznikami, prezentacją najważniejszych wyników badania i informacjami dotyczącymi wykorzystanych w raporcie materiałów.
(zapisz element docelowy lub otwórz w nowym oknie)
Final report of the Committee for Investigation of Accidents in State Aviation into the causes and circumstances of the Tu-154M (tail number 101) accident in Smoleńsk (English translation).
(save link target or open in a new browser tab/window)
Окончательньій отчёт по вопросу об установлении обстоятельств и причин катастрофы самолёта TУ-154M, борт 101 под Смоленском (перевод на русский язык).
Protokół z badania zdarzenia lotniczego nr 192/2010/11 samolotu Tu-154M nr 101 z 10 kwietnia 2010 roku pod Smoleńskiem.
(Załącznik nr 7, zawierający informacje o obrażeniach odniesionych przez ofiary katastrofy, nie został opublikowany)
□ Załącznik nr 7 - zawierający informacje o obrażeniach ofiar katastrofy - nie został opublikowany
Uwagi strony polskiej do Raportu Końcowego MAK