Lotnisko
Lotnisko Smoleńsk Północny było lotniskiem wspólnego bazowania dla jednostki wojskowej 06755 WTA Ministerstwa Obrony Federacji Rosyjskiej oraz Stacji Lotniczo-Doświadczalnej „Smoleńskich Zakładów Lotniczych”. Lotnisko było czynne do rozformowania 103 Gwardyjskiego Krasnosielskiego Pułku Lotnictwa Transportowego w 2009 r.
Lotnisko ma jedną betonową drogę startową (DS 08 / DS 26) o wymiarach 2500 m x 49 m. Środek drogi startowej jest położony na wysokości 255 m n.p.m.
Wyposażenie w pomoce nawigacyjne
W dniu wypadku pomoce nawigacyjne na lotnisku zabezpieczały podejście jedynie do drogi startowej 26 (15.10.2009 r. został wydany NOTAM nr M2113/0925 wyłączający z użycia pomoce nawigacyjne: dalszy punkt radiosygnałowy (DRL), bliższy punkt radiosygnałowy (BRL) i system oświetlenia nawigacyjnego dla podejścia do DS 08).
W ich skład wchodziły:
- dalsza radiolatarnia prowadząca (DRL);
- bliższa radiolatarnia prowadząca (BRL);
- radiolokacyjny system lądowania RSP-6M2;
- oświetlenie nawigacyjne ŁUCZ-2MU;
- kodowo-neonowa latarnia lotniskowa typu KNS-4U usytuowana przy BRL;
- dwie samochodowe stacje reflektorowe APP-90P ustawione w "bramkę".
Mimalne warunki atmosferyczne dla podejścia samolotu Tu-154M na DS 26 wynosiły:
- podstawa chmur 100 m;
- widzialność 1000 m.
Stan wzrokowych pomocy nawigacyjnych
System oświetleniowy ŁUCZ-2MU był niekompletny, część świateł podejścia (w odległości 400, 700 i 800 m od progu DS 26) było zasłoniętych przez rosnące w ich pobliżu drzewa i krzewy, światła w odległości 800 i 700 m nie istniały (resztki lamp i zerwany kabel zasilający), na światłach w odległości 900 m były rozbite filtry świetlne, a z trzech żarówek świeciła jedna.
Z dokumentacji fotograficznej Komisji wynikało, że że elementy wchodzące w skład układu świetlnego lotniska pochodziły z bliżej nieokreślonego systemu. W odróżnieniu od elementów urządzenia ŁUCZ-2MU nie miały luster i soczewek skupiających ani możliwości regulowania kąta świecenia zarówno w płaszczyźnie pionowej, jak i poziomej, a ustawienie punktów świetlnych systemu istniejącego na lotnisku było inne niż specyfikacja systemu ŁUCZ-2MU (dodatkowa linia lamp).
Z przeprowadzonego przez Komisję badania stanu technicznego lotniska wynikało, że w latarni kodowej KNS-4U, umieszczonej na BRL, z sześciu lamp sprawne były trzy.